Cyklistika jako doprava

Cyklistika je v České Republice jeden z nejpopulárnějších sportů pro volný čas. Většina lidí má však kolo spojené převážně s rekreačním vyžitím anebo se sportovním výkonem. Kolik z nás však užívá kolo běžně jako dopravní prostředek?

Podle studie Eurobarometer z roku 2013 jezdí na kole každý den 7 % Čechů (pro srovnání – v Nizozemí je to 43%, Dánsko 30%, Finsko 28%), 21% několikrát do týdne a 35% několikrát do měsíce. 37% obyvatel pak uvedlo, že nejezdí na kole vůbec.

Důvody pro volbu kola jako dopravního prostředku v městském provozu

  • kolo je šetrné k životnímu prostředí, nezpůsobuje znečištění  
  • dopravní zácpy
  • kolo je rychlejší než chodec a zároveň ve městě není o moc pomalejší než automobil
  • nízké náklady na provoz
  • zdravý pohyb
  • jednodušší parkování

Jaké jsou důvody proti

  • nebezpečí úrazu v provozu na silnicích
  • počasí (zima, déšť, vítr, horko)
  • nedostatečné nebo chybějící podmínky (vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, cyklostezky, zabezpečené parkovací plochy, stojany, sprchy v zaměstnání)
  • větší vzdálenost
  • nedostatečná fyzická kondice
  • nemožnost vézt větší náklad

Jak cestovat s kolem veřejnou dopravou

S kolem můžeme cestovat městskou hromadnou dopravou, jednotlivé dopravní prostředky však mají svá pravidla a omezení.

Pražská integrovaná doprava - bližší informace zde       mapa: přeprava jízdních kol v PID zde

  • Na území Prahy (pásmo P, 0 a B) je pro cestující s platnou jízdenkou PID přeprava kol jako spoluzavazadla zdarma.
  • Železnice. Na všech tratích zahrnutých do PID je provoz zajištěn vozidly umožňujícími přepravu jízdních kol. Přepravu většího množství jízdních kol umožňují zejména spoje (linky) zajišťované elektrickými jednotkami nebo s posílenými soupravami pro přepravu jízdních kol. Na ostatních tratích zahrnutých do PID je zajištěna základní přeprava kol většinou motorovými a přívěsnými vozy.
  • Cyklovlak (Cyklohráček) je v provozu od 29.3.2014 do 28.10.2014 v nepracovní dny v trase Praha Masarykovo nádraží – Praha-Dejvice – Hostivice – Středokluky – Podlešín – Slaný. Dva páry osobních vlaků s rozšířenou přepravou jízdních kol jsou jedinými osobními vlaky, které projíždějí po „okořské“ trati „Hostivice – Středokluky“. Pro přepravu cyklistů je přednostně určen vždy druhý vůz vlaku, který je vybaven speciálními prostory pro přepravu jízdních kol a je v něm snížen počet míst k sezení. 
  • metru můžeme přepravovat maximálně dvě jízdní kola na každé poslední plošině ve směru jízdy.
  • V autobusech včetně autobusů provozujících náhradní dopravu za metro nebo tramvaje není přeprava jízdních kol dovolena. Výjimku tvoří sbalené skládací jízdní kolo, dětské odrážedlo nebo dětské jízdní kolo pro dítě do 6 let věku. Podmínkou je, že takové zavazadlo překročí povolené rozměry (50×60×80 cm) nejvíce v jednom rozměru.
  • Linka cyklobusu PID je v provozu v nepracovní dny od 5.4.2014 do 5.10.2014 v trase Dobřichovice, nádraží - Černolice (T) - Řitka - Mníšek pod Brdy, náměstí - Mníšek pod Brdy, Kaple - Kytín, náves. Spoje linky navazují v Dobřichovicích na vlaky linky S7 (trať 171 Praha – Řevnice – Beroun) z obou směrů.
  • Autobus. linka  Airport Express (AE) je provozovaná v trase Hlavní nádraží - Dejvická - Letiště Václava Havla Praha. Zde je možná přeprava jízdního kola zabaleného pro leteckou přepravu, a to zdarma.  
  • V tramvaji mohou být jízdní kola přepravována pouze ve vybraných úsecích ve směru z centra, s výjimkou pracovního dne v období 14:00 - 19:00 (od 1.4.2014 zkráceno časové omezení v rámci zkušebního provozu). Jízdní kola mohou být přepravována pouze v místech určených pro přepravu kočárků - u krátkých vozů většinou na konci vozu, u článkových vozidel na jedné či více vnitřních plošinách. Na každé takové plošině je možné přepravovat maximálně dvě jízdní kola.
    Přeprava je vyloučena při zvýšené poptávce. Před nástupem a výstupem z vozidla dá cestující s jízdním kolem znamení řidiči, který však může nástup vyloučit. 

Mimo území Prahy (pásma 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7) je přeprava jízdních kol zpoplatněna - bližší informace (ČD) zde

 

Jak si vybrat to správné dětské kolo.

Zeptali jsme se u prodejce kol v prodejně BikeRanch na pár rad, jak vybrat dítěti správně kolo.

Tady je odpověď : 

U dětských kol nerozhoduje věk dítěte, ale jeho výška a délka nohou. Kola se dělí podle velikosti kol. Od 12“ až po 24“ (palců).  Bývají osazena ocelovými nebo duralovými rámy. Tam je rozdíl ve váze, ale i v ceně kola. Duralové rámy jsou lehčí a zároveň i dražší. Kola do velikosti 16“ nejsou osazeny přehazovačkou a nemají ani odpružené vidlice, které by kolu zbytečně navyšovaly váhu a stejně by nefungovaly, protože váha tak malého dítěte nedokáže vidlici ani stlačit. Od 20“ kol se už používají převody a odpružené vidlice. Všeobecně platí, že cena kola je přímo úměrná i jeho kvalitě. To však platí pouze u kol, které vyrábí takové značky, které si můžete koupit i v dospělých velikostech. Trh je plný čínských značek, které nesplňují velice přísné podmínky testů EU. Na takových kolech pak dítě nezabrzdí a jízda na nich je mnohdy až životu nebezpečná. Kvalitní výrobce si takovou věc nemůže z důvodu poškození svojí značky prostě dovolit!  Proto kupujte kola od značek, které znáte a důvěřujete jim!

Začínáme s odrážedlem, kdy se dítě naučí držet rovnováhu, ovládat kolečko v zatáčkách a vůbec si zvyknou na něco co má pouze 2 kola. Je to výborný nástroj pro začátek.  Cena takového odrážedla se pohybuje v našich prodejnách od  890,- do 3.490,- Kč.    

Dalším kolem bude „ dvanáctka“. Toto kolo má velikost kol 12“. Je to kolo bez přehazovačky a většinou s brzdou, která funguje šlápnutím vzad. To rozhodně doporučujeme, jelikož malé děcko nemá v prstech sílu ubrzdit kolo brzdou ráfkovou. Výběr je široký a každá slušná značka již taková kola nabízí. K těmto kolům se většinou v ceně dodávají i balanční kolečka. My je však nedoporučujeme. Dítě si na ně rychle zvykne a potom ztrácí rovnováhu, kterou se naučilo držet na odrážedle. Lepší je třeba na chvíli odmontovat pedály  a nechat dítě si zvyknout na nové kolo tak, že ho bude dále používat jako odrážedlo.  Až nabude důvěru, namontujte pedály a uvidíte, že se většina dětí rozjede na kole tak, jako by to byl jeho naprosto přirozený pohyb. Kola velikosti 12“ se u nás prodávají v rozmezí 3.990,- do 6.490,-Kč.

Další kategorií je „šestnáctka“, tedy kolo, které má velikosti kol 16“. Přechod na tuto velikost každý rodič pozná. Prostě na 12“ už se kope dítě koleny do rukou a kolo je mu jednoduše malé. Ceny se příliš neliší od kategorie 12“ kol.

Dále navážeme“ dvacítkou“. Kola o velikosti 20“ jsou už jasná. Zde se budeme rozhodovat, jestli bude mít kolo odpruženou vidlici a kolik převodů bude mít. U nás platí, že rodiče dávají větší přednost dále kolům bez odpružení. Jde zde hlavně o váhu a i o to, že vidlice stále pod vahou dítěte ještě nefunguje úplně optimálně. Rozhodnutí je čistě na rodičích. I když zakažte malému závodníkovi odpružení  jako mají rodiče ;-), někdy to prostě nejde. Tato kola prodáváme asi v poměru 30% odpružených a 70% pevná vidlice.

Celoodpružená kola (odpružení jak přední vidlicí, tak i zadní stavbou) jsou tak těžká a nefunkční, že se jim ani věnovat nebudeme! Cena kola bez a s odpruženou přední vidlicí je rozdílná o cca 500,-Kč. Tady už jsou rozdíly v cenách díky různé výbavě komponenty (plechové, ocelové a duralové) podstatně větší. U nás dáváme přednost kvalitnímu osazení a ceny kol se pohybují od 4.990,- po 6.990,-Kč.

 

Posledním dětským kolem je „čtyřiadvacítka“. Kola velikost 24“ a řazení většinou jak v předu, tak i v zadu. Tady už se rodiče rozhodují hlavně dle fyzických dispozic dětí. Taková kola rodiče kupují ve věku kolem 7-8 let. Tady už víme, jak se dítě na kole pohybuje, jestli ho bude používat jenom okolo domu nebo bude občas s rodiči na výletě. Také už budeme vědět, jestli nám doma neroste malý závodník. Proto rozdíl v ceně kol této kategorie je už velký. Je tu možnost zakoupit kolo od 4.990,-Kč. Cena takového kola pro malého závodníka může dosáhnout až k částce okolo 20.000,- korun. V nabídce jsou už i kola určená na pouze silnici (říkáme jim silničky). Ta se pohybují okolo 15.000,- Kč. Někteří rodiče také vynechají kategorii 24“ a rovnou dítě posadí na kolo 26“ s malým rámem. Ty některé značky vyrábějí už od velikosti rámu 13“. Takové kolo potom i déle vydrží a děti zněj tak rychle nevyrostou.

 

Naposledy editováno: 01.12.2014

 

CYKLOPORADNA

Zeptejte se na cokoliv, co Vás zajímá ohledně kola a cyklistiky odborníků z firmy

tel: 602 735 393

ve všední den

10:00 – 16:00 hod

(cena volání jako za běžný telefonní hovor)

 

Jak si vybrat to správné dětské kolo?

 

Centrální registr jízdních kol

Městská policie hl.m. Prahy nabízí evidenci jízdních kol jako bezplatnou službu občanům. Centrální registr jízdních kol obsahuje jízdní kola, která byla zaevidována u Městské policie hl.m. Prahy. V případě odcizení nebo ztráty evidovaného jízdního kola, nahlašte tuto skutečnost na služebnu MP. Následně bude jízdní kolo zaevidováno v Centrálním registru odcizených kol. Tento registr je využíván příslušníky Policie ČR při pátrání po odcizených věcech (např. při kontrolách bazarů). 

 

Cyklotrasy a tipy na výlety

www.cykloserver.cz/

www.cd.cz/zazitky

www.ceskojede.cz

www.prahanakole.cz/

www.prahounakole.cz/

www.praha.eu/jnp/cz/doprava/cyklisticka/index.html

www.vyletnik.cz/cyklotrasy

www.vylety-zabava.cz/cyklostezky-cyklotrasy-cyklovozik

 

 

 

 

© Praha 9

Zdravá devítka 2014

Technicky zajišťuje Ajtíci